Това е най-зрелищният обир в Лувъра, откакто "Мона Лиза" на Леонардо да Винчи е открадната през 1911 г.
Френската полиция издирва четирима крадци, извършили високо професионалния обир на Лувъра сутринта в неделя, след като нахлуха в една от най-богато украсените зали на музея и избягаха с осем "безценни" исторически бижута, включително огърлица, подарена от Наполеон на съпругата му.
Крадците са проникнали в 9:30 ч. местно време в неделя и им е отнело седем минути, за да откраднат бижутата. Те се приближили сградата отвън, от място, където се извършвали строителни работи. За достъп до музея били използвани камион и подемник. Крадците са използвали ъглошлайф и електрически инструменти, за да счупят прозорците и да влязат.
В изявление министерството на културата заяви, че алармите са се задействали мигновено. Петима служители на музея, които са били в галерията или наблизо, са спазили протокола, като са се свързали със силите за сигурност и са защитили посетителите.
В него се казва, че бандата се е опитала да подпали превозния си камион отвън, но е била предотвратена от намесата на служител на музея.
Френският министър на вътрешните работи Лоран Нунез каза, че това е дело на "опитен екип, който очевидно е разучил мястото". Той каза, че четирима заподозрени са избягали - маршрутът им е известен и полицията разследва дали става въпрос за банда, позната им с други престъпления. Разследващите изучават записи от охранителни камери.
Крадците са се насочили към две стъклени витрини. Позлатената галерия "Аполон" в Лувъра, чиято богато украсена украса е поръчана от Краля Слънце Луи XIV, притежава колекция от исторически корони, диадеми и суверенни бижута. Това е една от най-впечатляващите зали на музея. Сред експонатите, които обикновено се показват там, са три исторически диаманта - "Регент", "Санси" и "Хортензия".
Според властите са били откраднати осем предмета, включително диадеми, колиета, обеци и брошки.
Те са принадлежали на съпругата на Наполеон, императрица Мария-Луиза; на снаха му, кралица Хортензия Холандска; на кралица Мария-Амалия, съпруга на последния френски крал Луи-Филип, управлявал от 1830 до 1848 г.; и на императрица Евгения, съпруга на Наполеон III, управлявала от 1852 до 1870 г.
Повечето от кралските регалии на Франция са изгубени или продадени след Революцията от 1789 г., но някои предмети са спасени или изкупени обратно. По-голямата част от това, което е било във витрините, обаче датира от 19-ти век и от двете императорски семейства на Наполеон и неговия племенник Наполеон III.
Корона, носена през 19-ти век от императрица Евгения, съпругата на Наполеон III, е била намерена счупена близо до музея, след като крадците са избягали. Тя изобразява златни орли и е покрита с 1354 диаманта и 56 изумруда.
Други откраднати бижута включват сапфирено колие и сапфирени обеци, носени от доведената дъщеря на Наполеон, Хортензия, която става кралица на Холандия, и които са били носени и от кралица Мария-Амалия от 19-ти век.
Бижутата, откраднати в неделя сутринта от Лувъра в Париж, са част от колекцията на Наполеон и имат "безценно културно и историческо значение", надхвърлящо пазарната им стойност, съобщиха френските министерства на културата и вътрешните работи.
Френският президент Еманюел Макрон снощи осъди дръзката кражба на бижута от Лувъра в Париж и я нарече атака срещу културната история на Франция:
"Кражбата от Лувъра е атака срещу културно богатство, което ценим, защото е част от нашата история", заяви Макрон. "Ще възстановим произведенията и ще изправим извършителите пред съда. Под ръководството на прокуратурата в Париж се прави всичко възможно, за да се постигне това", добави той.
Макрон каза още, че проектът за модернизация на Лувъра, представен през януари, предвижда засилване на мерките за сигурност.
"Това ще гарантира съхранението и защитата на това, което съставлява нашата памет и нашата култура", заяви президентът.
Няколко часа след като се появи новината, че крадци са нахлули в Лувъра в Париж и са откраднали кралски бижута с "несметна" стойност, френското Министерство на културата излезе с официално прессъобщение, в което подробно се описва какво е било откраднато при обира:
Обирът е станал в галерията, намираща съвсем близо до някои от най-известните картини в света - като например "Мона Лиза". Но престъпните групи, които поръчват подобни обири, не се насочват към световноизвестни картини, които никога не могат да бъдат изложени или продадени. Те предпочитат предмети, които могат да бъдат обменени за пари - а бижутата са начело в списъка.
Колкото и огромна да е тяхната историческа и културна стойност, короните и диадемите могат лесно да бъдат раздробени и продадени на парчета. Дори големи и известни диаманти могат да бъдат шлифовани. Крайната продажна цена може да не е същата като стойността на оригиналния артефакт, но все пак ще бъде значителна.
Първата цел на бандата ще бъде да разпродаде бижутата и да ги продаде и това няма да е трудно.
Две скорошни кражби от музеи във Франция вече бяха алармирали властите за нарастващата дързост на арт бандите, а план за сигурност, изготвен от министерството на културата, постепенно се въвежда в цяла Франция.
Инцидентът се случва на фона на нарастващи опасения за сигурността в най-посещавания музей във Франция. През юни служителите на Лувъра стачкуваха заради пренаселеността и хроничния недостиг на персонал, като синдикатите предупредиха, че масовият туризъм излага на риск безопасността.
Галерия "Аполон", с изглед към Сена, също така съхранява съкровища, някога собственост на Луи XIV, включително 140-каратовия диамант "Регент". Лувърът - дом на "Мона Лиза" на Леонардо да Винчи - привлича близо девет милиона посетители годишно, като дневно броят им достига до 30 000.
През последните месеци Франция се сблъска с вълна от кражби в музеи. През септември крадци откраднаха златни късчета на стойност 700 000 долара от Природонаучния музей в Париж, докато грабеж на музей на порцелан в Лимож причини загуби от приблизително 7 милиона долара.
"Организираната престъпност днес е насочена към предмети на изкуството", каза Рашида Дати, министър на културата на Франция. "Музеите са се превърнали в мишени."
Лувърът съдържа хиляди произведения на изкуството, известни по целия свят, и същия брой по-неизвестни предмети, които въпреки това са културно значими.
Но в 230-годишната му история е имало сравнително малко кражби - до голяма степен благодарение на строгите мерки за сигурност.
Най-скорошното изчезване е на пейзаж от художника от 19-ти век Жан-Батист Камий Коро. "Le Chemin de Sèvres" ("Пътят към Севр") е просто премахнат от стена през 1998 г., когато никой не го е търсил, и оттогава не е виждан.
Но най-известната кражба е тази, която се е случила през 1911 г., когато е открадната "Джоконда" на Леонардо да Винчи - по-известна сега като "Мона Лиза". Тогава престъпникът се е скрил в килер за една нощ, след което е успял да извади картината от рамката ѝ, да я увие в престилка, да я пъхне под мишница и да излезе.
Оказа се, че е италиански националист, който искал произведението на изкуството да бъде върнато у дома. То е намерено в Италия през 1914 г. и върнато в Лувъра.
Освен ако не успеят бързо да заловят крадците, днешните следователи едва ли ще имат такъв късмет.
Източник: dir.bg