За две седмици конкретен вид сирене е поскъпнало с 25%
Вдигнаха цената на минерална вода с 40%
Спекулата заради въвеждане на еврото започна. Само в рамките на две седмици са вдигнали цените на някои основни храни с 25%, а на минерална вода от литър и половина с 40%. От НАП проверяват има ли някакви основателни причини за това.
Минаха две седмици от началото на масови проверки в търговските обекти, обяви изпълнителният директор на НАП Румен Спецов. Първата беше на 3 юни, а втората на 17 юни. Целта на тези проверки е да бъде установено дали има повишение на цените без основание. “За някои от стоките вече имам ясна информация. За съжаление се забелязва завишение във всички проверявани 14 групи стоки. Най-голямото повишение е при минералната вода. Две компании, които продават минерална вода от литър и половина, са повишили с 40% цената в рамките на две седмици”, заяви Румен Спецов.
Сред проверяваните стоки са хляб, месо, сирене, яйца, кисело и прясно мляко, кайма и олио. Това са основни храни от малката потребителска кошница. “Резултатите показват, че цените на различните стоки са поскъпнали с различни проценти. Но всички са нагоре. Имаме от минимално покачване в рамките на 5%, минаваме през 12%, 18% до 25%”, каза Румен Спецов. Повишение на цените с 25% в рамките на две седмици е установено при един конкретен вид краве сирене.
При старта на проверките на 3 юни служители на НАП са влезли в над 180 търговски обекта в 30 града в страната като са обхванати обекти не само от големи търговски вериги, а и локални търговци във всеки един град. “Нашата извадка покрива териториално цялата страна. Не говорим само за най-големите вериги. Във всеки един град има по-малки вериги с хранителни стоки и повече от един магазин, където клиентите пазаруват”, каза изпълнителният директор на НАП.
От тук нататък приходната агенция ще изисква документи, товарителници, фактури, ще обследва целия процес. “Не казвам, че веригата, която продава тази вода, е вдигнала цената необосновано. Може доставната цена да се е качила. Този процес ще изследваме - как и какво доведе до това в рамките на две седмици минерална вода на две конкретни марки да е с 40% по-скъпа. Това поскъпване го открихме в различни търговски вериги”, заяви Румен Спецов.
“Тук повишението няма нищо общо с инфлацията. Това е чиста спекула. Защо да не използваме тази тема с навлизане на еврото да си повишим нашите обороти и съответно печалбата. Тук не говорим за инфлация. Говорим за чиста спекулативна дейност. Затова се намесваме ние, за да наложим някаква корекция в това повишение. Да кажем, че тези, които си позволяват да вдигат цените, ние сме ги установили. За две седмици няма икономическа фактор, който да вдига цената с 40% и ги съветвам в следващите дни да си върнат цената там, където беше на 3 юни”, каза изпълнителният директор на НАП.
“Искам да кажа на всички, че ако под някаква форма е имало недоверие, че държавата ще си изпълни контролните функции, искам ясно да заявя на всеки един търговец, без значение дали е просто препродаване на стока, дали са производители на съответните стоки, че държавата ще влезе с абсолютно строги контролни действия за всяко едно необосновано повдигане на цените. Аз заедно с колегите от Комисията за защита на потребителите, Комисия за защита на конкуренцията, ще обследваме всеки един продукт, който има необосновано покачване на цените”, каза изпълнителният директор на НАП.
“Моето мнение е, че няма икономически фактор, който да обуславя вдигането с 40% за последните две седмици”, допълни още Спецов.
“Обосновани са страховете за поскъпване заради еврозоната. Неизвестността поражда този страх. Ако някой си е мислил, че държавата няма да наложи контрол или че няма да има способността да извърши тези проверки, да извърши тази констатация, дълбоко се лъже. С всички фирми, които си позволяват да вдигат цените, ще се срещнем много строго в изследването на всички документи”, каза изпълнителният директор на НАП.
800 служители на НАП участват в проверките
Обявяват в кой магазин и коя стока е поскъпнала
КЗК ще доказва картел
От НАП ще обявят точно в кой магазин има покачване на цените.
Подробна информация за това коя стока точно с колко е поскъпнала ще има при завършване на целия анализ на проверките на НАП. “Колегите и в момента работят. За всеки един търговски обект ще направим статистика, за да можем да кажем например в Добрич в тази хранителна верига засечена е тази цена, впоследствие става тази цена. В София в тази хранителна верига става това и това.
Изследвано е, тук има необосновано поскъпване, колегите от КЗП, от КЗК ще се намесят. Тука, при едни и същи проценти завишение е твърде вероятно да става въпрос и за картел. Карадимов (председателят на КЗК - бел. ред.) ще има подробен доклад от мен и ще се задейства”, каза Румен Спецов.
Санкции ще има за търговци, за които се докаже, че необосновано са повишили цените, обясни изпълнителният директор на НАП. “След като вдигате с 40% цената за две седмици ще очаквам да видя и финансовия резултат. НАП в това, в което е отговорна, е да обследва и да види дали има разлика в цената и на какво се дължи тя. Доказването по отношение на спекула, доказването по отношение на картел ще го извършим с колегите от другите регулаторни органи”, каза Румен Спецов.
В страната има около 39 хил. магазини за хранителни стоки. Шефът на НАП обясни, че ако установят в една търговска верига покачване на цените, ще проверят доставната цена, ако тя е завишена ще влязат на проверка в доставчика, в производителя, за да обследват наличието на фактори, които за две седмици могат да променят цената. “800 човека са ангажирани в проверките на цените на магазините. Справяме се, въпреки всички регулаторни дейности, които НАП извършва и по други кампании. Идва и лятната кампания, имаме и кампании по горива, имаме кампании и по акцизни стоки. Всички служители са натоварени максимално”, каза изпълнителният директор на НАП Румен Спецов.
Не е ясно коя институция налага санкциите
Глоба до 1000 лв. за необосновано поскъпване
НАП с правомощия през януари
Законът предвижда санкции до 1000 лв. за неоснователно вдигане на цени.
Глоби от 100 лв. до 1000 лв. са предвидени в Закона за въвеждане на еврото за увеличение на цени на стоки и услуги, освен когато това е обосновано от обективни икономически фактори. Но авторите на закона са изпуснали да посочат коя институция има правомощия да налага санкции при установени нарушения. Освен това глоба от 100 лв. едва ли ще спре търговец да вдигне цените.
НАП има правомощия през първия месец след въвеждане на еврото, когато ще може да плащаме с левове и с евро. В периода на двойно обращение търговците не могат да увеличават цените на предлаганите от тях стоки и услуги, когато това не е обосновано от обективни икономически фактори, гласи законът. Тогава и санкциите ще бъдат по-високи - от 400 лв. до 5000 лв. Затова някои търговци вече започнаха да вдигат цените.
Във връзка с приемане на еврото, търговците трябва да се свържат със сервизната си фирма или производителя на касовия апарат, за да бъде променен софтуерът на касовия им апарат. В зависимост от модела на касовите апарати и годината на производство, някои апарати позволяват дистанционна връзка, с която в рамките на 5 до 10 минути може да се промени софтуерът по новите изисквания.
Когато касовият апарат е по-стар модел или с по-стар софтуер, ще трябва да дойде при търговеца сервизен техник или представител на производителя, за да промени софтуера в съответния обект. Проблем може да има с капацитета на сервизните фирми и фирмите, които обслужват касови апарати, за да извършат необходимата промяна на софтуера.
Цените на са с 40% под средното за ЕС
Млякото и сиренето ни са сред най-скъпите в ЕС
Най-скъпо е в Дания
Млякото, сиренето и яйцата в България са с 25,7% по-високи от средното ниво за страните от ЕС.
Млякото и сиренето в България са едни от най-скъпите сред страните от ЕС, показват данни на Евростат. Цените на млякото, сиренето и яйцата в България са с 25,7% по-високи от средното ниво за страните от ЕС. Това ни нарежда на трето място по скъпотия. По-високи са цените само в Кипър и Гърция, където млякото, сиренето и яйцата са с 30% над средното за страните от ЕС. Най-евтини са тези продукти в Словения, където цените са със 17% по-ниски от средните за ЕС. На второ място по евтини продукти е Полша, където цените са с 10,2% под средните за ЕС. Любопитно е, че в страни като Белгия, Испания и Франция цените на млякото, сиренето и яйцата са по-ниски от средните за ЕС и са много по-ниски, отколкото в България.
Маслото и олиото в България също са значително по-скъпи, отколкото в повечето страни от ЕС. Цените на маслото и олиото тук са с 18,4% по-високи от средното ниво за страните от ЕС. По-скъпи, отколкото при нас, са тези продукти само в Литва, Латвия и Люксембург. Най-евтини са тези продукти в Румъния - цените там са с 13,7% под средното ниво за страните от ЕС. Сравнително евтини са тези продукти и в Италия и Испания.
Като цяло най-високите нива на цени на потребителските стоки за домакинствата са регистрирани в Дания (с 43% над средното ниво за ЕС), Ирландия (+38%) и Люксембург (+33%). Същевременно най-ниските цени са регистрирани в България (с 40% под средното ниво), Румъния (-36%) и Полша (-28%).
trud.bg